Mari-Elina Koivusalo Bloggailen arjen pienistä asioista ja joskus hieman suuremmistakin.

Työelämässä tarvitaan lisää luottamusta ja vähemmän epävarmuutta

Juha Sipilän hallitus on ainakin julkisuudessa antamien lausuntojensa mukaan pitämässä kiinni aikeistaan muuttaa lainsäädäntöä siten, että jatkossa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä työntekijän irtisanominen olisi aiempaa helpompaa. Irtisanomisen syyksi riittäisi ”asiallinen syy”. Kukaan ei vielä tiedä miten asiallinen syy määritellään. Hallituksen mukaan irtisanomisten helpottaminen parantaisi työllisyyttä ja lisäisi tuottavuutta. Mitkään tutkimukset eivät työllisyysodotuksia kuitenkaan tue.

 

Esitys on kyseenalainen niin yritysten ja työntekijöiden yhdenvertaisuuden sekä työntekijöiden oikeusturvan kannalta kuin koko yhteiskunnan dynamiikankin kannalta.

 

Suomessa on jo pitkään etsitty syitä esimerkiksi syntyvyyden rajuun laskuun. Selkeimpänä tekijänä on perheen perustamisiässä olevien epävarmuus esimerkiksi työelämän ja toimeentulon suhteen. Hallituksen toimet irtisanomisten helpottamiseksi kasvattavat tätä epävarmuutta entisestään ja erityisen haavoittuvassa asemassa olisivat esimerkiksi perhettä perustamassa olevat nuoret aikuiset ja pienten lasten sairastumisten vuoksi paljon keskivertoa enemmän poissa olevat vanhemmat.

 

Yritysten näkökulmasta esitys vaimentaisi niiden kasvuhalukkuutta, kun 20 työntekijän jälkeen pitäisi tehdä lisärekrytointeja. Toisaalta ilmiselvä riski on, että osaava työvoima hakeutuisi entistä enemmän isompiin yrityksiin välttääkseen pienen työnantajan luoman epävarmuuden työsuhteen jatkumisesta. Toisaalta yritykset olisivat keskenään hyvin eriarvoisessa asemassa koon perusteella, aivan samoin kuin niiden työntekijätkin.

 

Suomen yrittäjät ovat valitelleet, että ”pienen yrityksen kannalta jokainen rekrytointi on suuri riski, ja yrittäjä pelkää palkkaavansa väärin”. Samoin vedotaan ylipäänsä irtisanomisen vaikeuteen ja jäykkiin työmarkkinoihin. Kuitenkaan Suomessa ei ole OECD:n mittareilla erityisen jäykät työmarkkinat eikä irtisanominen vaikeaa. Mikäli työntekijä laiminlyö vakavalla tavalla velvoitteitaan, voi varoitusten antamisen jälkeen tälle antaa potkut. Ei ammattiliitotkaan lähde ajamaan sellaisen irtisanotun asiaa, joka on omalla toiminnallaan irtisanomisen selkeästi aiheuttanut. Lisäksi työntekijän koeaikaa nostettiin vastikään neljästä kuuteen kuukauteen. Tässä ajassa olisi oletettavaa, että työntekijän taidoista pääsee jo selvyyteen. Yrittäjää helpottaa myös mahdollisuus määräaikaisen työsopimuksen solmimiseen.

 

On totta, että pienten yritysten asema ei kaikilta osin ole aina helppo, mutta työntekijöiden vika tämä tuskin on. Parhaiten pieniä yrityksiä auttaisi esimerkiksi arvonlisävelvollisuuden alarajan nostaminen ja mikroyritysten ensimmäisen työntekijän palkkaamisen tukeminen – ei jatkuva työntekijöiden epävarmuuden ja riskien lisääminen. Lisäksi pk-yrityksiä voisi tukea ja kouluttaa siitä, miten selvitä myös työsuhteiden hyvästä hoitamisesta ja selkeyttää, mitä tukea yrittäjät voivat yhteiskunnalta saada.

 

Suomen kansantalouden kannalta parasta olisi, että pääministeri Sipilä ei toisi esitystä irtisanomissuojan heikentämisestä eduskuntaan. Työntekijät ovat jo antaneet periksi kohtuuttomassa kiky-sopimuksessa, aktiivimallissa sekä muissa työelämää heikentävissä toimissa. Nyt on hallituksen vuoro antaa periksi eikä ajaa ammattiyhdistysliikettä lakkoihin ja muihin työtaistelutoimenpiteisiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Ymmärrän ay-liikkeen närkästyksen, mutta yleislakko syöksisi Suomen talouden alamäkeen ja varsinkin pitkittyessään sillä voisi olla katastrofaaliset seuraukset. Maltti on valttia, toivottavasti keinotkin ovat oikein suhteutettuna tavoiteltuun päämäärään nähden. Nyt puhutaan onneksi vasta ylityökiellosta, toivottavasti se siihen jääkin. Kaikki kärsii, jos ei. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

No sittenhän voimme luottaa siihen, että hallituksella on malttia olla tekemättä typeryyksiä ja vältämme sellaiset ongelmat. Jos malttia ei hallitukselta löydy, niin sitten työntekijöiden pitää huolehtia omista eduistaan. Se on käynyt harvinaisen selväksi, etteivät nykyhallituksen EK:n juoksupojat ja tytöt työntekijöiden etua kykene miettimään.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Pitäisi maksimoida yrittäminen ja minimoida yhden hengen yrityksen riskit. Kun kuka tahansa voisi helposti perustaa yrityksen ja palata sitten, jos ei menesty, esim. 12-kuukauden kuluessa takaisin työttömyysturvan piiriin ilman karenssia, niin yrittäjiähän löytyisi.

Tässä pärstäkerroinlaissa on kysymys konfliktista. EK katsoo voivansa nyt ottaa AY-liikkeestä niskalenkin. Hallitus on vain käsikassara. Tätä on suunniteltu pitkään. Yleislakkoa ei ole ollut tulossa, mutta työsulku tulee kyllä.

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

"Parempi laiha sopu kuin lihava riita."

Nyt täytyy sisäistää se kumpi osapuoli hakee sitä lihavaa riitaa?

Työntekijäjärjestöt ammattialoista riippumatta eivät ole hakemassa mitään sellaista etuisuutta, tai parannusta omiin intresseihin mistä ei olisi jo tällähetkellä voimassa olevaa sopimusta.

Voimassa olevan sopimuksen haluaa yksipuolisesti rikkoa Sipilän hallitus.

Siplän hallitus sopi ammattiyhdistysliikkeidenkanssa ettei TÄMÄN HALLITUSKAUDEN AIKANA tehdä mitään heikennyksiä työntekiöiden etuisuuksiin, tämä oli yksi sopimus ehto millä saatiin aikaiseksi Kiky sopimus.

Työntekiöille lisättiin palkatonta työaikaa 5% osalle työsektorista tehtiin lomarahojen leikkaus.

Nyt irtisanomis-suojan poistaminen sekä työsopimuslain romuttaminen alle 20 hengen yrityksissä yksipuolisesti on kiky sopimuksen yhteydessä tehtyjen ehtojen rikkominen.

Tämä Sipilän hallitus on se taho, joka ajaa kohti työtaisteluita, jopa pahimmillaan yleislakkoon.

Tässä on mukana paljon muitakin ammattiyhdistys tahoja, kuin SAK.n alaiset liitot. Tämä ei ole puoluepolitiikkaa, vaan yhteisesti sovittujen asioiden ajamista.

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Voimme kaikki luottaa siihen, että epävarmuus kasvaa. Parhaimmatkin paikalliset teknologiset ponnistukset kuten esim. Uudenkaupungin autotehdas tuhoavat muualta työpaikkoja enemmän kuin tuovat tänne. Kyseessä on negatiivisen summan peli, jossa on mahdollista voittaa, mutta se tapahtuu aiheuttamalla tappioita muualle.

Voit seurata, kuinka pitkällä olemme tässä, esim. tarkkailemalla USAn osakemarkkinoita. Yritysten on kannattavampaa ostaa omia osakkeitaan takaisin sillä ylijäämällä, joka olisi normaalioloissa käytetty tuotannon kasvattamisinvestointeihin.

Tässä puuhassa tarvitaan myös sosiaalidemokraattisia puolueita. Näiden tehtävänä on pitää omat äänestäjät rauhallisena samalla kun yhteiskunnan se oksa, jolla palkkatyöläiset istuvat, sahataan vähittäisellä yksityistämisellä ja juustohöyläilyillä poikki.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

"Hallituksen mukaan irtisanomisten helpottaminen parantaisi työllisyyttä ja lisäisi tuottavuutta. Mitkään tutkimukset eivät työllisyysodotuksia kuitenkaan tue." Mitähh?

Kaikki talousasiantuntijat ovat yhtä mieltä, että irtisanomisien helpottaminen parantaa työllisyyttä. Eikä tarvii olla edes mikään asiantuntija ymmärtääkseen, ettei yhtiö uskalla helposti palkata uusia työntekijöitä, jos poropeukaloista ei pääse eroon ja näiden takia yhtiö voi jopa mennä nurin.

Työelämässä tarvitaan lisää joustavuutta ja parempaa tehokkuuta.

Käyttäjän MarkkuKoivisto kuva
Markku Koivisto

"Kun ei kukaan tiedä millainen asiallinen syy on" ay-liike ryhtyy vaikka minkälaisiin vastatoimiin. Aika heppoiset ovat perusteet tuoltakin osin. Ei eduskunnassakaan nyt senään ihan mikä hyvänsä läpi mene.

"Mitkään tutkimukset eivät työllisyysodotuksia kuitenkaan tue."
Paitsi pienyrittäjille tehty kysely. Heitähän muutos koskee. Ei heidän mielipidettä noin vain voi mitätöidä.

"Suomessa on jo pitkään etsitty syitä esimerkiksi syntyvyyden rajuun laskuun. Selkeimpänä tekijänä on perheen perustamisiässä olevien epävarmuus esimerkiksi työelämän ja toimeentulon suhteen."
Suurin syy on kuitenkin nuorten totaalinen työttömyys, jota muutoksella koetetaan vähentää. Muitakin syitä tässä erittelemättä on kyllä kosolti.

"Yritysten näkökulmasta esitys vaimentaisi niiden kasvuhalukkuutta, kun 20 työntekijän jälkeen pitäisi tehdä lisärekrytointeja."
20 työntekijän yrityksellä alkaa jo olla resursseja vastata mahdollisiin irtisanomisriitoihin joltisellakin menestyksellä. Jos tuota rajaa laskettaisiin, siirtyisi rekrytointipelko vain pienempiin yrityksiin ehkäisemään niiden kasvuhaluja.

"Toisaalta ilmiselvä riski on, että osaava työvoima hakeutuisi entistä enemmän isompiin yrityksiin välttääkseen pienen työnantajan luoman epävarmuuden työsuhteen jatkumisesta."
Kuten tähänkään asti suuret yritykset eivät palkkaa ylimääräistä väkeä, vaikka heitä kuinka paljon tulossa olisi. Työpaikat ovat syntyneet jo tovin aikaa pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

"On totta, että pienten yritysten asema ei kaikilta osin ole aina helppo, mutta työntekijöiden vika tämä tuskin on."
Ei ole työntekijöiden vika vaan uusien työntekijöiden rekrytointipelko, jota nyt yritetään poistaa tai ainakin lieventää.

"Tässä (koe)ajassa olisi oletettavaa, että työntekijän taidoista pääsee jo selvyyteen. Yrittäjää helpottaa myös mahdollisuus määräaikaisen työsopimuksen solmimiseen."
Yrittäjä useimmiten haluaa palkata työntekijän pidemmäksi kuin koeajaksi ja haluaa varmistaa että työsuhde sujuu asiallisena senkin jälkeen.
Määräaikainen työsuhde ei varmaankaan ole työntekijän mieleen. Ymmärrettävästi ay-liike onkin sitä aika pitkään jo vastustanut.

"Parhaiten pieniä yrityksiä auttaisi esimerkiksi arvonlisävelvollisuuden alarajan nostaminen ja mikroyritysten ensimmäisen työntekijän palkkaamisen tukeminen."
Olen ymmärtänyt että veropohjaa pitäisi laajentaa, ei supistaa. Työpaikkojen lisääntymisellä se laajenee. Myöskin tukipolitiikkaa vastustetaan laajasti, vaikkei sitä viime yrittämällä pienennettyä saatukaan.

"Lisäksi pk-yrityksiä voisi tukea ja kouluttaa siitä, miten selvitä myös työsuhteiden hyvästä hoitamisesta ja selkeyttää."
On paljonkin parempi muuttaa lakia ymmärrettäväksi ja selkeäksi yrittäjillekin, eikä "kouluttaa" heitä ymmärtämään vain ay-liikkeen läpi ajamia koukeroita heidän haluamallaan tavalla. Kas kun työnantajien on lupa olla tasavertaisia työntekijöiden kanssa eikä heidän halujensa toteuttajia. Työnantajat ne työpaikat luovat ja haluavat pitää työntekijöitä yritystensä menestyksen edellyttämän määrän. Menestystä työntekijät voivat auttaa samalla kuin itseäänkin. Valitettavasti he voivat sitä myös jarruttaa tai jopa romuttaa nykyisen lain ja sen tulkintojen avulla. Miksi?

"Työntekijät ovat jo antaneet periksi kohtuuttomassa kiky-sopimuksessa, aktiivimallissa sekä muissa työelämää heikentävissä toimissa."
Kaikesta päättäen kilpailukykysopimus -niin vaatimaton muutos kuin se onkin- on omalta osaltaan vaikuttanut kansantaloutemme tervehtymiseen meille välttämättömän viennin piristyessä ja työttömyyden melkolailla vähetessä. Samaa rataa Suomen tilanteen koheneminen voisi edelleen jatkua, kun ei lähinnä valheellisiin mielikuviin perustuvilla väitteillä lähdettäisi lakkojen tielle missään muodossa. Velkaa meillä on hyvin paljon, samoin työttömiä ja köyhiä "jotka meillä on aina keskuudessamme". Varmaa on, ettei noista mikään korjaannu muulla kuin kovalla työllä, johon jokaisen pitäisi osallistua.

Käyttäjän lapvejuha kuva
Juha Lapveteläinen

Päiväni on kulunut sananvapauden puolustamisen nimessä perustuslaillisin kirjauksin, kännykälläni en päässyt aamulla US- palveluun lainkaan vaikka "cookiet" sekä "selainhistoria" oli tyhjennetty. Kirjaston pöytätietokoneella kirjautuminen tuotti ensimmäiseksi "502 virheilmoituksen, Bad Gateway- Host Uusi Suomi". Kirjoituksiani tai mielipiteitäni ei ilmeisesti tarvita Uusi Suomi- nettijulkaisun sivustoilla, onko jollakin toisella ryhmittymällä tai yksityishenkilöllä perustuslaillinen oikeus estää perustuslaillista sananvapautta Suomessa? Yllätykseni oli suuri kun painoin nuolinäppäintä kirjaston näytöllä vasemmalle, olin kirjautunut palveluun mutta suojatusta https- sivustosta ei ollut tietoakaan? Mistä on kysymys, ketkä saavat käyttää perustuslaillista sananvapausoikeutta julkisessa mediassa? Valitsevatko poliittiset päättäjät suomessa linjauksen perustuslailliselle sananvapausoikeudelle kansalaisten kohdalla joiden oikeuksia he ovat jo rajoittaneet vuosikausien ajan poliittisen perustuslakivaliokunnan avulla puoluekirjauksin. Kysymys on erittäin vakavasta asiasta kun puhutaan kansalaisen perustuslaillisista yksilönoikeuksista Suomessa, nähtävästi poliittisten puolueiden edustajat sekä puolueohjelmat pyyhkivät persettä Suomen kansalaisen perustuslaillisilla yksilönoikeuksilla? Toivottavasti ei enää tulevaisuuden Suomessa.

Mari- Elina Koivusalo puolestaan on huolissaan pääministeri Juha Sipilän työllisyystoimista, se antaa työnantajalle mahdollisuuden irtisanoa työntekijä "asialliseen syyhyn" vedoten. Kun lähtee tekemään muutoksia olisi hyvä myös miettiä siita mahdollisesti seuraavia ongelmia, kuten esimerkiksi itsehallinnollisen maakunnan puolestapuhujana olen useasti todennut.

Mikä estää esimerkiksi itsehallinnollisen maakunnan perustamisen tai minkälaisia muutoksia se tuo maakunnassa olevien yksittäisten kuntien normaaliarkeen? Ei minkäänlaisia muuten kuin maakunnan byrokratian osalta, se tulee siirtymään itsehallinnollisen maakunnan pääkaupunkiin, sillä kunnanvaltuusto ja sen työntekijät sekä byrokratia toimivat edelleen omassa kunnassa maakunnan palveluksessa olevien työntekijöiden kanssa. Entä terveydenhuoltoratkaisu? Valtion Sairaala jokaiseen itsehallinnolliseen maakunnan pääkaupunkiin. Entä vanhustenhuolto? Jokaisessa kunnassa oleva terveyskeskus muutetaan vanhustenkodeiksi, siitä maksetaan veroa maakunnalle. Entä lääkäripalvelut? Perhe- ja lähilääkäripalvelut kuuluvat kunnanvaltuuston vastuulle, siitä maksetaan veroa. Ongelmia?

Ei lainkaan niin paljon kuin tästä pääministeri Juha Sipilän ratkaisusta, joka saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa suuren lakkoaallon, Pääministeri Juha Sipilän tulee tietää jatkossa, ettei ammattiliiton jätkille kannata kuitenkaan loppupeleissä hattuilla.

Kun tehdään ja toteutetaan ratkaisuja työelämässä jokaisella meistä on mielipide asiasta, mutta nämä ratkaisut on syytä tehdä harkiten ja yhteistyössä ammattiliiton edustajien kanssa. Uudet vasta- alkaneet start- up yrittäjät ovat sellainen yrittäjäryhmä, jolle kannattaisi antaa mahdollisuus työllistää vähemmän työntekijöitä määräajaksi ei ammattiliiton ratkaisuin, vaan Suomen tulevaisuuteen tähtäävin yritys- ja työllisyysratkaisuin.

Pitäisin 10 työntekijää hyvänä alkuvaihtoehtona pienyrityksille tämän kaltaisissa "poliittisissa" suunnitelmissa, pienyritystoimintaa ei kannata tuhota heti alkuunsa lähtöruutuun, pienyritystoiminnalle tulee antaa mahdollisuus yritystoiminnan ylläpitämiseen ja työllistämiseen myös tulevaisuudessa. Irtisanomissuojan heikentämisyrityksissä tulee neuvotella ammattiliittojen kanssa hyvässä yhteistyössä isänmaan, pienyritystoiminnan sekä työllisyyden puolesta.

Toimituksen poiminnat